Oorsprong PlayMoGym

Mijn naam is Lloyd Jackson, oprichter van PlayMoGym.

Er werd mij gevraagd of ik voor 2 klassen 3/4 een aantal maanden de gymles kon verzorgen. Bij de lessen was het belangrijk om veel toestellen in te zetten, want de docent van de klas had hier niet de juiste papieren voor.

Prima, dacht ik. Hier heb ik tenslotte 8 jaar voor gestudeerd. Daarnaast ook leuk om weer in het onderwijs gymles te geven. Ter voorbereiding dook ik achter mijn laptop, sprak ik met andere vakdocenten Lichamelijke Opvoeding, en voordat ik het wist was daar de dag van mijn eerste gymles.

In alle vroegte op mijn fiets gestapt richting de gymzaal. Zo had ik genoeg tijd om veel materialen neer te zetten, nog wat te overdenken, en nog snel een laatste slokje, voordat ik het eerste koppie van een kind door de deur zag steken.

“Wooooooww” en het koppie verdween weer. Ik hoor dat er gezegd wordt: “jaaaa! Lloyd is er en er staan echt super veel spullen in de zaal”. Nieuwsgierig geworden stonden er nog geen 5 seconden later 5 koppies met een glimlach de zaal in te kijken, en weer viel de deur dicht.

Voor mij al een mooie start waar ik niet te lang bij stil kon staan, want aan de geluiden te horen leek het of er een kudde buffels of een klas kinderen zo de gymzaal in kon komen stormen.

Zoveel energie en vreugde dat ik mijn inleiding spontaan heb laten schieten en de kinderen eerst even wat van hun dagelijkse energie heb laten verbruiken. Achter de kinderen aan kwam de docent zichtbaar genietend de zaal in lopen. “wat ideaal dit, geweldig”

Nog nagenietend van de eerste momenten was het tijd om de les daadwerkelijk te starten.

Wat toen aanbrak was een uur genieten van een klas kinderen die plezier beleefden aan bewegen en (samen) spelen.

Kinderen op de bank, kort praatje, maar al snel realiseerde ik me, aan de op en neer gaande kinderen, dat ik over moest naar de uitleg van de les. Zo gezegd zo gedaan. Wat toen aanbrak was een uur genieten van een klas kinderen die plezier beleefden aan bewegen en (samen) spelen.

Geen rijen, niet teveel uitleg, maar een gymles waarin kinderen zoveel mogelijk in beweging zijn, en zo verschillende beweeg-leerlijnen op hun eigen niveau, tempo en speelse manier uitprobeerden.

De docent die haar klas van een afstand kon toekijken, maar ook momenten koos om juist een aantal kinderen even wat extra aandacht te geven. Tijd om de les af te sluiten. “nu al?” “ja sorry nu al”. “krijgen we nu steeds les van jou?” “Nog wel even ja”. “Yesss.”

Volgende klas. Zelfde recept. Dezelfde reacties. Mijn eerste lesdag vloog voorbij en er begon wat te leven bij mij en blijkbaar ook bij de kinderen en de docenten.

In de weken die volgden waren de gymlessen regelmatig onderwerp van gesprek tussen docenten op school en kreeg ook de directeur er weet van. Mede dankzij het grote enthousiasme van de docenten en kinderen waar, kwamen al snel de docenten van de kleuterklassen met dezelfde vraag.

Door mijn hoofd schoot even het beeld van een docent die met 26 kleuters naar een gymzaal loopt. Kleuters die nog omgekleed moeten worden vervolgens een lege gymzaal inlopen, waarna nog maar tijd is voor een klein uurtje gymmen……  “Ja en vorige week ook een kleuter met diarree in het midden van de zaal, sta je dan”

Drie weken waren er voorbij en nu gaf ik ook de gymlessen aan de kleuterklassen. De gymdag was ondertussen door kinderen en docenten omgedoopt tot Lloyddag. Geweldig toch ook voor een kind en school om een vakdocent LO te hebben.

Iemand die minimaal 4 jaar gestudeerd heeft om met de gymlessen van grote waarde te zijn voor o.a. (beweeg)plezier, gedrag, leren, sfeer in een klas en school en blijkbaar ook werkdruk verlagend is voor schooldocenten.

Daarnaast is bewezen dat een plezierige ervaring met gym het beweeggedrag van kinderen buiten school en de verdere toekomst positief beïnvloed. Logisch ook. Zelf ook in geen jaren geen staartdeling meer opgelost.

Het mooie met sport en bewegen is dat het aanbod breed is. Vind je iets minder leuk zijn er nog genoeg andere dingen om te proberen. Maar dan moet je dit wel aangeboden worden!

De vraag ontstond bij mij dat als docenten zo enthousiast zijn, waarom zij niet eerder een vakdocent LO hebben genomen? Geld? “Geld is er vanuit de nieuwe werkdruk gelden, maar we hebben vorige jaar onder andere voor onderwijs assistentes gekozen. Nu we de gymlessen zo ervaren hebben gaan we ook hiervoor kiezen”. De factoren waren er dus, maar gingen schooldocenten overstag op het moment dat zij beleefden wat de impact van een vakdocent LO heeft voor een school, de docenten en met name de kinderen.

Belangrijk was dan wel om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de school om in ieder geval in een bepaalde mate gymlessen van een vakdocent LO in te willen zetten. Mijn overtuiging was ten slotte geworden dat als een school de impact ervaart van een vakdocent LO, de school niet anders meer wil.